Neoliberalisme: Kunnen we vooruit naar vroeger? Nee! (Deel 2 van twee longreads)

Om verder te komen moeten de drie grote schuiven (privatisering, liberalisering en deregulering) worden verzet.

Om verder te komen moeten de drie grote schuiven (privatisering, liberalisering en deregulering) worden verzet. De politiek heeft deze nadrukkelijk verzet in de periode 1980-2006. De afgelopen 12 jaar is de overheid, sinds de financiële crisis, al wat voorzichtiger in zijn doen en laten geworden en heeft Nederland volgens de studieboekjes op school een gemengde economische orde: een particuliere sector met marktwerking en een collectieve sector die zich van een budgetmechanisme bedient en die niemand uitsluit. Vertaald naar de werkelijkheid houdt dit in een neoliberale samenleving in dat je kiest voor een zo’n klein mogelijke collectieve sector en voor veel individualiteit en veel persoonlijke verantwoordelijkheid voor zorg, pensioenen, veiligheid (zoals gated communities) et cetera.

Read details

Neoliberalisme en verder (En daar voorbij?) Deel 1 van twee longreads

In 2011 verscheen ons boek ‘Nieuw Europees Organiseren’ kortweg NEO. NEO was de hoofdrolspeler in de filmtrilogie The Matrix. Ook het boek was in drie delen en ieder van de 15 hoofdstukken had twee titels, een bedrijfskundige en een quote uit de film. Deel 2 van het boek heette; ‘Het Pad Kiezen’. Die vraag is nog steeds actueel: gaan we voor het Neoliberalisme of voor het Rijnland Model?

Read details

Zo word je gelukkig op de werkvloer

Werkgeluk, het is o zo belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor? Het ‘Handboek werkgeluk’ legt het uit. Hierin delen meer dan twintig experts hun visie.

Leidinggevenden kunnen het werkgeluk van mensen maken of breken. Dat is wel duidelijk na meer dan driehonderd pagina’s met visies van meer dan twintig deskundigen in het ‘Handboek Werkgeluk’. De managers zijn degenen die moeten toezien op die paar basisbehoeftes van het personeel: autonomie, verbinding en welzijn.

Read details

Handreiking ondersteunen­de diensten

Zorgmedewer­kers, naasten en bewoners optimaal helpen!

Organisaties die deelnemen aan de beweging ‘Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg, van regels naar relaties’ hebben veel aandacht voor wat bewoners, naasten en medewerkers echt belangrijk vinden. Een vraag die daarbij naar voren komt is hoe ondersteunende diensten optimaal kunnen helpen. 13 organisaties startten een actie-onderzoek rondom die vraag.

Jaap Peters (expert nieuw en Rijnlands organiseren van DeLimes) begeleidde het actie-onderzoek vanuit de theorie van nieuwe manieren van organiseren. In deze nieuwste handreiking uit de vernieuwingsbeweging geeft hij informatie, tips en inzichten. In de hoop dat dit jou helpt bij vernieuwen in de verpleeghuiszorg.
https://www.radicalevernieuwing.nl/publicaties/zorgmedewerkers-naasten-en-bewoners-optimaal-helpen/

Read details

Webinars

Op verschillende plekken  geeft Jaap Peters webinars. Juist voor wie Rijnlandse duiding zoekt in tijden van corona. We doen dat nadrukkelijk temidden van anderen, omdat deze tijd vraagt om meervoudig perspectief. Op de site van Haagse Beek is Jaap Peters elke donderdag in de lucht. 

De webinars van Haagse Beek worden vooraf aangekondigd. Je kunt ze via zoom live volgen. En speciaal voor hen die in de frontlinie staan of het om andere redenen druk hebben, worden ze nog enkele dagen bewaard. Kies in dat geval het tabblad terugkijken.

Webinars:

Maandag 6 april
Donderdag 9 april
Donderdag 16 april

Read details

GAAN WE STRAKS WEER GEWOON DOEN?

Gastblog Jaap Peters bij Haagse Beek.
Wie het weet, mag het zeggen. Dat is voor de meeste mensen de beste samenvatting van het Rijnlands gedachtegoed. Dankzij Jaap van Dissel (viroloog) en Diederik Gommers (IC arts) weten we nu ineens waar dat gezegde over gaat. En hoe ongemakkelijk dat soms voelt. Jaap Peters reflecteert op wat de coronacrisis ons nu al heeft geleerd en waarom we na de crisis niet terug zouden moeten willen. Lees verder

Read details

Is resultaatgericht werken wel zo’n goed idee?

Eigenlijk is er niemand die daar serieus aan twijfelt, toch zou ik hier een steentje in die rimpelloze vijver willen gooien. Op mijn bedrijfskunde-opleiding in Delft begin jaren tachtig leerde ik al dat iedere interventie een primair-, een secundair-, een neven- en een verborgen-effect heeft. We blijven allemaal thuis, je wilt er toch wel een keertje uit en dan ga je allemaal tegelijk naar het strand, daar is het dus stervensdruk en extra files, … en je begrijpt de gevolgen ten opzichte van de oorspronkelijke doelstelling. We verspreiden juist het virus.  Lees verder

Read details

Podcast Nieuwe Tijden, anders Organiseren, Viisi

In deze Viisi Talk gaat Jaap Peters op zoek naar de menselijke maat. Hij laat zien hoe organisaties gevangen zitten in de systeemwereld van harkjes, regels en procedures. De aansluiting op de leefwereld ontbreekt en daarmee gaat ook de menselijke maat verloren. Rijnlands organiseren begint juist bij de leefwereld en legt het primaat van de coördinatie bij de professionals die daarmee in verbinding staan. Ondersteunende diensten zorgen voor ondersteuning. Dus geen organisatie van boven en onder, maar van voorkant en achterkant. Met de vakmensen in de frontlinie. #rijnlands #menselijkemaat #bureaucratie

Read details

Organiseren is niet waardevrij

De afgelopen drie weken werd drie keer in De Volkskrant en één keer in het NRC het begrip Intensieve Menshouderij aangehaald. Een revival! Het boek ‘Intensieve Menshouderij’ verscheen in december 2004; een werkbaar alternatief is samen met Mathieu Weggeman uitgeschreven in de Rijnland-trilogie (50.000 stuks van verkocht). Efficiëntie leidt niet per definitie tot waardigheid, eerder tot het tegendeel. Organiseren is sowieso niet waardevrij!

Read details

Ondersteunende of stafdiensten?

Van oudsher zijn we bekend met de lijn-staforganisatie. Omdat in de lijnorganisatie alles via de lijn loopt, raken managers al snel overbelast. Ook wordt van ze verwacht dat ze op alle deelgebieden – van personeelszaken tot automatisering – deskundig zijn, wat in de praktijk vaak niet zo is. Om deze lijnmanagers te ondersteunen en te adviseren zijn ooit (tijdens de 1e Industriële Revolutie) stafdiensten in het leven geroepen. Stafdiensten ondersteunen primair de lijnmanagers.

Read details